torsdag, juli 10, 2008

Dålig Mor?

När man ammar finns det fyra saker man skall undvika att äta pga allergirisk. Eller man skall i alla fall smaka lite försiktigt, för att sedan se om det ger någon reaktion. Dessa är; jordgubbar, choklad, nötter och skaldjur.

När vi kom hem fram BB hade vi jordgubbar i kylen. Mmmm, det är ju gott men jag ville absolut inte ens smaka lite grand. Ingen idé att pröva sådana där farligheter när Knut är så liten. Dagen efter ligger jag och ammar och tittar på nattduksbordet och på den halvätna nötchokladkakan jag klämt i mig dagen innan... Nötchoklad tänker jag - NÖTCHOKLAD! Inte bara en av de förbjudna utan två på en gång. Och just nötterna känns ju som det som skulle vara allra värst. Som tur är verkar Knut ha klarat sig utan någon reaktion tack och lov.

Och så idag. Nästa hjärnsläpp. Här hemma har det varit krabbkalas flera kvällar (pappa fiskar) men jag avstår såklart. Men så när mamma och jag var på "stan" idag köpte vi färdig sallad från fiskbilen. Räksallad. Och ingen av oss tänkte på att räkor det får ju jag inte äta. Först när jag tar sista tuggan slår det mig. Hur svårt kan det vara att komma ihåg fyra futtiga saker!!?? Kan nästan inte låta bli att skratta.

Ringde BVC-sköterskan för att be om råd (att försöka kräkas har jag försökt med vid ett tidigare tillfälle utan att lyckas så jag kände inte för att pröva ens) och höra vad jag skulle göra men hon lugnade mig. Det värsta som kan hända är att lill-Knutte får ont i magen, eller får prickar. Verkar inte som de kan få en allergiskt chock eller så. Så nu får vi se hur natten blir.

KLANTMORSAN!

Det vackra i kråksången är dock att jag, om vi inte får någon reaktion, vet att skaldjur är ok. Och då blir ju sommaren bara ännu så mycket bättre.

För övrigt har vi ammat på en barnpall i ett hörn bakom ett klädställ på Lindex idag. Efter en tutte kom jag dock på att jag kanske kunde sätta mig i ett provrum i stället. Det gjorde jag och det kändes betydligt bekvämare.

3 kommentarer:

meningsfull sa...

Klantigt eller inte, men det verkar ju itne vara någon större fara och jag tror bestämt att det är bra för Knud att ha en mamma som slappnar av i sin mammaroll och inte är på helspänn hela tiden. Jag har aldrig trott på att vara perfekt i allt! En massa omtanke och kärlek räcker längre :-)

Barnets mamma sa...

Jag håller med ovanstående. Dessutom är jag ganska övertygad om att denna allergihysteri och överrenlighet bara skapar en massa allergier. Det har ju t.o.m. forskningen kommit fram till nu. Nu vet du att Knut tål både skaldjur och nötter!

Rut hälsar :-)

Anonym sa...

läste ditt inlägg precis efter jag stoppat i mig 100 g choklad:-( visste om jordgubbar och nötter men inte choklad:-( gullgossen har röda små prickar idag!!! Vårdguiden (som jag genast ringde) verkar inte stressad men jag är irriterad över min klantighet.
/a-s