onsdag, december 12, 2007

Laxångest

Jag fattar inte! Har varit på kurs ett par dagar och idag var det varmrökt lax till förrätt på lunchen. Med på kursen var det en "riktigt" gravid kvinna med (dvs uppenbart gravid). Servitören frågade om det var ok för henne att äta lax och hon sa det är inga problem. Så jag drogs liksom med i detta på något konstigt sätt, fattar inte varför jag inte tänkte själv. På något konstigt sätt trodde jag hon visste att den inte varit vacuumförpackad eller något (det är vacuumpackande som inte är bra).

Så jag sätter glatt i mig, först efteråt ser jag att hon lite fint har petat undan/skrapat bort laxen! Ångesten landade som en sten i magen. Efter lunchen frågade jag köket vad det var för lax, i hopp om att den inte var vacuumförpackad, men sån tur hade jag inte. NEEEEEJ!

Snabb tur till toan för att försöka kräkas upp, men det gick bara inte. Aldrig har jag kört fingrarna så långt ner i halsen! Var är illamåendet när man behöver det!?!?

Så onödigt, varför kunde jag inte bara ha skippat den där helvetes förrätten?

Skall ringa snälla doktorn i morgon och kolla om det är något jag kan göra.

Hälsningar från en orolig onödig

5 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen det där. Det är så otroligt lätt att få i sig ngt "förbjudet". Jag åt av misstag snittar med både vacuumförpackad lax och vakuumförpackad smörgåsskinka i början av graviditeten utan att tänka. Och smörgåsskinka har jag lyckats få i mig två ggr till sedan dess (första gången visste jag inte om att det var förbjudet och nästa gång var den gömd i en färdigköpt smörgås)
Jag har upptäckt att väldigt mkt av det jag åt tidigare nu är förbjuden mat.

Men jag tror inte det är ngn katastrof om man råkar få i sig lite. ALL vakuumförpackad lax innehåller ju inte listeria. Den KAN ju bara göra det.

En del gravida bryr sig ju faktiskt inte alls (är ju iofs inte att rekommendera men ändå) I andra länder har de inte dessa stränga restriktioner som vi i Sverige har, finlandsdoktorn t ex nämnde inte ett ord om förbjuden mat. Han sa t o m att jag kunde dricka ett glas vin om dagen!
Nu menar jag förstås inte att man ska strunta i livsmedelsverkets rekommendationer, de finns ju där av en anledning. Men jag tror som sagt att man nog ska ha extremt stor otur om det faktiskt händer ngt om man bara råkar äta ngt av misstag ngn enstaka gång.
Men jag har precis samma ångest som du så jag förstår hur du känner det. Doktorn kanske kan ge besked om hur stor risk det faktiskt är.

Anonym sa...

Var in på "minbebis.com"
Där finns ett frågeforum om mat där jag ställde en fråga för ett tag sen (om lax bl a) efter att jag ätit snittarna och fått ångest. Det står att det är liten risk att man smittas men att eftersom risken finns så ska man avstå, typ.

Moooi sa...

Tack Lisa för din kommentar. Känns lite bättre nu efter terapisamtal med andra gravida kompisar. Egetligen vet jag ju att det är liten sannolikhet men det kändes så otroligt onödigt. Och faktiskt så äter jag skinka då och då utan att få ångest.

Anonym sa...

Ta det lugnt. Risken är mkt liten. Kan man undvika den är det naturligtvis bra, ffa att man inte äter tex lax varje dag. Lite grann eller några ggr är helt normalt. Det är mycket farligare fortf att gå över gatan.
Sedan är en lite mindre strikt hållning och mindre oro bara sunt. Att oroa sig och stressa upp sig gör ju också att du inte mår bra.

Barnets mamma sa...

Oj! Din stackare. Förstår att du blir nojjig :(