onsdag, augusti 22, 2007

Kul sa dr Sven

Denna dag har innehållit ett besök hos dr Sven som är fertilitetsläkare och min vapendragare i plan B.

Efter sex inseminationer kändes det som det var dags att pröva något annat. Nästa steg i (in-)fertilitetsbehandling är IVF (provrörsbefruktning). Enkel kan man säga att man 1. stimulerar äggstockarna att massproducera ägg. 2. plockar ut äggen och befruktar dem. 3. låter dem växa till sig ett par dagar för att sedan 4. stoppa tillbaks ett eller två och hoppas att de stannar kvar. Isypisy kan man tycka.

Behandlingen gör jag på Dansk Fertilitetsklinik i Köpenhamn eftersom det inte är tillåtet för ensamstående att få (= köpa!) denna hjälp i Sverige. Men ultraljud och andra undersökningar som behövs kontinuerligt under behandlingen det hjälper dr Sven till med. Dr Sven är de ensamståendes hjälte!

Jag har gjort en IVF-behandling hittills, and no luck. Det visade sig tvärtom att det är kanske är något skumt med mina ägg....(satan!) Fram tills den här punkten var jag mer otålig än orolig, jag hade väl haft otur och taskig timing. Nu är jag otålig och orolig!

FERTILITETSPROBLEM... det gäller väl inte mig!!??

Nog för att jag har försökt vara realistisk med avseende på min ålder - men ändå!!

Idag hos dr Sven pratade vi om hans jobb och han förklarade hur roligt han tycker det är. I synnerhet sådana där lite mer komplicerade feritilitetsfall - som mitt.... På något sätt kändes det lite bra. Något positivt i den här soppan. Sven tycker det är kul....

Inga kommentarer: