tisdag, augusti 21, 2007

Plan C

Idag har jag träffat en handläggare på socialtjänstens familjeenhet för att diskutera "Plan C" - adoption. Det gick jättebra. Jag hade hört talas om årslånga väntetider bara för att få komma på detta första samtal, men jag fick tid redan samma dag! Sånt gillar vi.

Nästa steg blir att anmäla sig till den obligatoriska adoptionsutbildningen. Jag har redan ställt mig i adoptionskö. Det gör man genom att betala in anmälningsavgift till någon av de auktoriserade adoptionsorganisationerna. Det är detta som räknas som kötid, inte när man anmäler sig till sin socialtjänst.

Det var efter den 6:e inseminationen som jag tänkte att det nog var dags för lite fler alternativplaner.... Kötiderna för ensamstående som vill adoptera (och adoption överhuvudtaget faktiskt) ökar hela tiden. Jag räknar med minst 5 år så det var inget att vänta på. Men detta är inte enbart dåligt då det lämnar utrymme för andra parallella alternativplaner...

- mer om detta senare.

Inga kommentarer: