fredag, december 07, 2007

Hon var trevlig!

Tror jag haft tur med barnmorska, jag tycker hon var trevlig. Hon började lite allmänt med att introducera sig själv och barnmorskemottagningen, vad som stod på programmet osv. Sen började frågestunden.

Fråga 1:
- Jaha, då skall vi höra lite om pappan då, vem är han?....
- Ehh, det finns ingen pappa, svarade jag.
- Åhhhh...., men du är glad och lycklig över det här i alla fall???
- Mmmm väldigt, det är väldigt efterlängtat och välplanerat! Jag har varit i Danmark.

Här trillar slanten ner och hon förstår vilken typ av "ingen pappa" det rör sig om. Tror hon blev lite överraskad, men hon fann sig snart och visade sig intresserad och nyfiken. Jag var den första i denna kategori hon hade träffat på, vilket jag fann överraskande. För mig känns det så vanligt och så normalt eftersom jag umgås med så många femmisar hela tiden, men det är nog så att slår man ut det så är det en väldigt liten procent än så länge. Om hon hade några förutfattade meningar så höll hon inne med dem.

Så första delen av formuläret blev ganska tomt... Sen var det frågor om sjukdomshistorik, alkoholvanor, blodprov och vägning. 64 kg med stövar och det var ganska ok tycker jag. Innan jag började med hormon- och IVF-behandlingar vägde jag runt 60, sen har jag säkert gått upp 2-3 kg bara av behandlingarna.

Blev för övrigt pikad av femmiskompisarna i onsdags över mina blogginlägg om att jag ätit så mycket och blivit så fruktansvärt mätt. Typ sopp och varmmacka exemplet lät som jag skrivit "åhhh så åt jag en tallrik vatten med bröd till och så blev jag sååååå mätt!" Men tro mig, jag är ingen mus i maten, jag kan äta!

Åter till mödravården. Massor med broschyrer, lite prat om kurser, och så diskussion om fosterdiagnostik. Jag har ju kommit fram till att jag trots allt vill göra KUB-testet. Det blir snabba ryck nu för det skall göras i den här tiden. Fick tagit blodprovet som är en del av testet redan idag. Ultraljud kunde jag få göra på måndag, men då skulle jag inte kunna få slutresultatet eftersom blodprovet inte skulle vara färdiganalyserat. Så nu blir det ultraljud på torsdag nästa vecka, och även resultatet då. Håll tummarna att det ser bra ut!

För övrigt gjordes det ingen annan kontroll att jag verkligen var gravid. Så jag skulle fortfarande kunna vara psycho-kvinnan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken tur att hon var trevlig!
Hoppas nu KUB-testet går bra.