tisdag, december 04, 2007

Tankar

De senaste veckorna har jag tänkt mycket på sena missfall. Tror det är för att jag närmar mig den magiska gränsen 12 veckor. Egentligen har jag inte ju inte varit så rädd för missfall, mer rädd för att det bara skulle vara borta, en tom fostersäck liksom. Jag vet, det är helt irrationellt, en fostersäck utan prick blir ju ett missfall, förr eller senare.

Har tänkt jättemycket på goda femmisvännen som efter 6 misslyckade inseminationer blir gravid på sin första IVF, för att sen få missfall i just vecka 12 (solskenshistorien är dock att hon nu väntar en ny liten och passerat 12 veckor för längesedan). Det måste varit så tungt. Att få missfall nu, det vore outhärdligt! Det känns som jag varit gravid länge. Jag vet att när man står utanför så tycker man kanske det har gått jättesnabbt, men så känns det verkligen inte. Tidsmässigt tror jag hjärnan ränknar graviditeten från den dag man påbörjar behandligen. Det var i augusti. Eller kanske till och med från att jag gjorde första försöket. Juni 2006. Vilken elefantgraviditet.

Många tankar snurrar också runt KUB-test* och ett eventuellt efterföljande fostervattensprov. Har funderat på att inte göra någotdera men nu lutar det åt att jag ändå gör KUB-testet. Så får vi se vad jag tar för ställning ang fostervattensprov efter det. Helt klart är att min svårighet att bli gravid har påverkat min inställning till ett möjligt handikappat barn. På ett positivt sätt, tycker jag i alla fall.

* KUB-test: kombinerat ultraljud och blodprov som mäter sannolikheten för kromosomfel. Kub-testets huvudsyfte är, enligt landstinget, att fler ska slippa göra fostervattens- och moderkakeprov, metoder som innebär ökad risk för missfall.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag tänker också en del på det där och jag är ju bara i vecka fem än så mycket kan hända, missfallsrisken är 35% i min ålder. Försöker av den anledningen hålla distans till det här (så gott det nu går)och koncentrerar mig fortfarande på att adoptera så får vi se hur det går...men trots dessa "försvar" blir jag ju självklart besviken ändå om det inte skulle gå hela vägen och nojar ändå upp mig ibland.
Igår och i förrgår t ex fick jag för mig att jag nog inte var gravid längre (kände inga symptom) och tog ett till test igår kväll som dock visade positivt och idag har jag haft flera symptom så nu känns det Ok igen.

Jag har läst en massa på nätet och jag minns inte var jag läste detta men att det egentligen är vecka åtta som är värst. Det är saker som ska utvecklas då (någonting med moderkakan om jag minns rätt) och ifall detta inte fungerar blir det missfall. Dessa missfall upptäcks dock ofta inte förrän i vecka 12. Jag läste att detta med vecka 12 som gräns är kvar sedan tidigare innan det fanns ultraljud men att det som sagt är tidigare den största risken är. Jag läste att om man gjort ett ultraljud i vecka 8-9 och det då sett bra ut och att man sett att hjärtat slår sjunker risken för missfall till bara några procent (som det f ö är genom hela graviditeten)
Och du har ju nyligen gjort ett UL där det såg bra ut:)

Jag kommer nog också göra KUB-testet (om jag kommer så långt) men vet fortfarande inte vad jag ska fatta för beslut om resultatet inte blir bra. Risken är ju som tur är inte så hög, ens i min ålder men man kan ju ha otur och drabbas ändå. Svårt!

Åsa sa...

Jag känner igen din rädsla. Den har funnits hos mig sen ägget sattes in och fram till nu och verkar fortsätta. Jag letar "spår i trosan", men jag vill i huvudet tro som Lisa säger - om det tidiga ul:et ser bra ut så är chansen otroligt god! Jag är övertygad du klarar av dina 12 veckor och även de kommande 28!!