måndag, maj 19, 2008

Är hon helt sjuk!??

Hade min tonåriga systerdotter utbrustit angående mina namnförslag när hon pratat med sin mormor tidigare idag. Över detta blir jag inte förnärmad, bara full i skratt. Alternativen Knut, Olle eller Henning verkar inte vara helt rätt bland den yngre generationen.

Allra roligast är att det var när jag pratade med min 10-åriga systerdotter idag som namnfrågan kom upp och jag avslöjade mina alternativ. Lilltjejen höll masken och menade att jo det var visst bra namn.... Det menade hon förstås inte men det var lite rörande att upptäcka hur de lär sig hänsyn och att inte alltid säga rakt ut vad man tycker. Börjar bli stor.

Hur som helst så har de nu ringt mig och meddelat en lista på 11 namn som jag får välja mellan:
Elliot
Elias
Edvin
Sebastian
Gustav
Alexander
Alvin
Melvin
Elvin
Noel
Sander

Hmm, lite annan stil än Knut... får se hur vi kan kompromissa i detta fall. Han kan ju kanske ha flera namn.

11 kommentarer:

a- och b-mamma... sa...

Får man rösta på namnen också, eller?...:-)
I så fall röstar jag på
1,Olle
2,Henning
3,Edvin

meningsfull sa...

ja om man får rösta så röstar jag på Sander. Annars har jag liksom vant mig vid Knut ;-)

Anonym sa...

av dina namn Olle
av deras Noel
och skulle jag få ha ett ord med i laget skulle det bli Viking

Barnets mamma sa...

Jag röstar på Knut. Det är kort, tufft och har attityd. Och så är det fornnordiskt! Man ska hålla på sina traditioner ;) Jag gillar INTE engelska namn som Melvin, Elliot, Noel osv. Det blir töntigt. Tycker jag..
Edvin är också bra. Och Gustav.

Barnets mamma sa...

Olle är ju också fint förstås.. Mjukt men samtidigt med attityd.

Anonym sa...

Ja, namn är inte alltid lätt. I alla fall inte om alla ska bli nöjda. :-) Jag gillar Sander.

Lycka till med valet.

Anonym sa...

Olle är gulligt.

Maria sa...

Jag tycker du kan hålla fast vid Knut. Knut är ju Knut, han kan väl inte bara byta namn sådär! Knut är superfint! Namnen i listan är så vanliga bland dagens småpojkar tycker jag. Och lite för gulliga. Fast jag gillar Olle också. Och Henning är riktigt coolt!

Moooi sa...

Oj vilket namnengagemang! :-) vad kul! Själv kan jag bara konstatera att jag är helt på Fibulas och Marias linje. Vill inte ha ett för gulligt namn och de engelska går helt bort. Men Edvin eller Gustav och kanske Sebastian kvalificerar sig åtminstone som ett potentiellt andranamn.

Olle verkar ju annars ni alla vara överens om. Tål att tänkas på. Men Knut ligger nog fortfarande i topp för mig (det är så konstigt, jag vet inte vad jag fick det från som arbetsnamn - aldrig har då Knut funnits med på någon av mina namnlistor. Det var nog mest för att det var danskt och rimmade bra med Rut. Men nu har det liksom växt sig fast.)

Anonym sa...

Nu minns jag att en av mina bästa kompisar på dagis hette Knutte. Bra namn!

Anonym sa...

Dina namn är klart bäst!! Knut är jättefint och Olle med! Henning är också bra.

Jag tycker inte du ska lyssna alls på vad 10-åriga tjejer tycker. När jag var i hennes ålder ville jag också heta något "coolt" namn, typ Angelique, vilket jag är glad idag att jag inte heter.

Inte heller ska man lyssna för mycket på vad ens egna föräldrar tycker, eftersom de har "stagnerat" och inte ändrar sin smak, de kommer alltid att tycka att ex. Kerstin och Britta är supertöntigt medan jag tycker det är skitbra. P.g.a. att min mamma lyssnade för mycket på sina föräldrar fick mitt andranamn bli tråkiga Linda (som ingen i släkten heter) istället för Ida (som är ett släktnamn).

Det jag försöker säga är att detta är ditt beslut och ingen annans! Du har bäst koll, och Knut och Olle är coola namn som kommer att ligga lite före "medelsvensson" men inom normalintervallet så att barnen inte känner att de typ fick heta Göran (ett namn som har ett tag kvar innan det också blir retro).