söndag, maj 18, 2008

Irriterad

På tv4 nyheterna i morse presenterades nya forskningsrön från Storbritannien där man kommit fram till att gravida kvinnor som använder mobiltelefon löper en ökad risk att få barn med beteendestörningar. Det skulle visst räcka med 2-3 samtal om dagen. Hur många gravida kvinnor tror ni det finns? Hur många av dessa tror ni använder mobil? Ganska många skulle jag tro. Hur många människor tror ni man oroar genom att presentera sån här information?

Ingenting sas om hur stor risken är att få ett hyperaktivt barn om man inte använder mobil. Och ingenting om hur stor den ökade risken är i procent. Säg att risken skulle gå från 0,5 på 1000 till 0,6 på 1000. Skulle innebära en 20% förhöjd risk vilket i sig är mycket, men den totala risken är fortfarande låg. Det gör mig skitirriterad att man inte presenterar fakta i sitt sammanhang utan istället väljer att skrämma upp alla!!

Nu har jag hittar artikeln inslaget grundar sig på. Inte heller här anger man utgångsrisken som man jämför med utan bara den procentuella ökningen.

Jag vägrar oroa mig! (fast det gör jag ju förstås ändå, annars skulle jag inte behöva skriva ett inlägg om det... Dessutom har jag precis bytt till mobilt bredband vilket måste innebära att jag just nu sitter och strålar magen extra mycket - förbaskade forskningsrön).

1 kommentar:

Barnets mamma sa...

Imorgon kommer de att komma på att det är livsfarligt att lyssna på radio samtidigt som man äter Corn Flakes.....