måndag, februari 25, 2008

Frustrerad i alla fall...

Jaha, så ligger jag här och kan inte sova för jag tänker på dagens händelser på jobbet. Upprymdheten av att insemination för singlar skall debatteras i Kvällsöppet varade visst inte så länge.

Är det någon mer än jag som tycker att något av det jobbigaste som finns är när man blir orättvist behandlad/motarbetad men man måste spela med, stryka medhårs, vara diplomat, istället för att bli förbannad? Jag vet att det inte skulle leda till något positivt om jag skulle reagera, men samtidigt skriker mitt inre efter upprättelse... Så nu bara jag ältar och ältar i huvudet vad jag skulle vilja svara på det obefogade, otrevliga och egentligen helt oacceptabla mail som inledde denna "strålande" måndag.

Och visst är det kvinnor som ligger bakom (2 st). Är jag fördomsfull, är det bara jag som upplever att den här typen av beteende är mycket vanligare från kvinnor mot andra kvinnor?

Over and out, nu hoppas jag på sömn, så känns det säkert bättre i morgon.

5 kommentarer:

Barnets mamma sa...

Visst håller jag med om att det är väldigt svårt att hålla tyst ibland...

Nu vet ju jag inte exakt vilken situation du pratar om och vad som skrevs i mailet men...jag undrar jag om beteendet du beskriver är vanligare från kvinnligt håll än från manligt egentligen... Jag tror faktiskt snarare att kvinnor är mer benägna att ta det personligt när en trist kommentar eller liknande kommer från en annan kvinna... Vi har "lärt oss" att kvinnor är avundsjuka på kvinnor och kanske skapar vi därför sådana förväntningar på situationer själva ibland..? Både den som formulerar sig klumpigt och den som tolkar det som sades.

Det är ju i vårt samhälle vedertaget och fullt accepterat att man skämtar om att kvinnor i grupp inte kommer överens, skitsnack, catfights etc, men är det verkligen sant? Enligt min erfarenhet snackar män lika mycket skit som kvinnor... Om en man skulle formulera exakt samma meningar som i mailet du fick kanske du inte skulle tolka det på samma sätt..?

Bara en tanke... Inget personligt..

Moooi sa...

Hej Fibula!

Tack för din kommentar, tankeväckande som alltid. Det är möjligt att jag reagerar annorlunda på den här typen av situationer när det är en kvinna som är inblandad jämfört med män. Jag har definitivt lättare att hantera män och jag tycker helt enkelt att den här typen av konflikter inte uppstår i de sammanhangen. Jag kan inte påminna mig liknande situationer med en man, däremot några till med kvinnor. Men som vi kom fram till en annan gång, hönan eller ägget, det är återigen frågan. Helt klart är att jag inte är känslomässigt neutral i just det här fallet. Så känslor är en stor spelare.

Barnets mamma sa...

Av någon anledning känner jag mig nu jättedum att jag tog upp detta till diskussion alls.. Det var din upplevelse av situationen och det ska inte jag ifrågasätta. Förlåt.

Moooi sa...

Nej men du, känn inte så! Jag tycker verkligen att det är värt att tänka på. Jag brukar själv irritera mig på generaliseringar att kvinnor är sådan och sådana, och män är si och så osv.

Barnets mamma sa...

Ja, huvudsaker är att du inte tog illa upp.. Jag känner mig lite rabiat på sistone och jag skyller på suprefactinjektionerna ;)