måndag, februari 11, 2008

New York, New York

Jag gillar New York!

Sitter här och klipper med ögonen och kämpar för att hålla mig vaken. Landade i förmiddags efter bristfällig mängd sömn, och tänkte försöka hålla mig vaken till åtta i kväll i alla fall. Lycka till till mig!

Och här är ett kom ihåg till nästa gång - man kan vara många dagar i NY utan att tröttna, 4 dagar + 2 halva som det blev nu kunde gott utökats. Jag älskar att bara "vara" när jag reser. Sitta på mysigt fik och titta på folk eller strosa omkring i något intressant område. Känna atmosfären.

Hotel 17 som kändes som en chansning (billigt + delat bad) var toppen! Fanns inget twin rum ledigt när vi skulle checka in så vi fick ett trippelrum för första natten. Hur tre skulle kunna sova där inne tål dock att funderas på. Tre små grisar kanske? "Dubbelsängen" var kanske 1,10. Vi fick i alla fall behålla rummet så det var ju toppen. De delade badrummen var helt otroligt rena! Det verkade nästan som någon var där och fixade mellan varje gäst (shit nu har jag nickat till 3 gånger samtidigt som jag skriver, skum upplevelse, måste nog röra på mig lite).

Har flängt runt hela stan behjälpt av 7-dagars MetroCard. Från Brooklyn till Harlem. I Harlem kände jag mig som en riktig idiot som om jag var där och socialturistade (kanske var det jag var också?). Blev en snabb burgare på Burger King för att sedan vända direkt söderut igen.

Har fikar och ätit gott och till och med varit på trendig club/bar (höll mig vaken till 2 - kors i taket).

Här är lite små och goda länkar och minneslista inför nästa trip (moahahaa, undrars när det blir en shoppingtrip till NY nästa gång?):
God och genuin kines: Congee i China town
Smaskens kina som är lite trendigare: Peking Duck House (lyckades inte få bord denna gång men har varit 2 gånger tidigare, så den får vara med på listan)
Var modig och provade grodlår på denna vietnames: Doyers (China town igen)
Höll mig vaken på supertrendig skybar: Plunge (Meatpacking district)
Prövade utbudet av alkoholfria drinkar på annan lounge: The Living Room Lounge (Union Square)
För det genuina amerikanska: Appelbees (Times Square, urk vad äckemätt man kan bli)
Här käkades det frukost varje dag: Sunrise cafe (hittar ingen websida, men det låg i hörnet av 3e avenyn och 18e gatan. Uppdatering: Sunburst Espresso Bar hette den visst, nu hittade jag.)

Det är nog så att asiatiska restauranger gör störst intryck på mig. Jag hade gärna gått till Congee en gång till (vi var där första kvällen men då är man ju helt goggy), men H påstod att är man i NY fem kvällar får man inte gå till samma restaurang 2 gånger (några sådana regler har inte jag!)

Gick på musikal en kväll, Spring Awakening. En relativt ny uppsättning som inte följer den traditionella musikalmallen. Kan rekommenderas (fast fan vet om det är värt det hutlösa biljettpriset... men kul är det i alla fall att göra något när man semestrar).

Sen shoppade jag en del också... återkommer

2 kommentarer:

Åsa sa...

Välkommen hem!

Det kan stundtals vara jobbigt att vara inne på din och andras sidor. Det påminner om att jag "borde vart med". Jag får inte uppleva samma sak - just nu.

Men! Jag behöver det. Jag behöver det för att bli normal igen. Jag vägrar bli bitter på heltid. Det kommer att komma och gå, men mer får det inte vara. Jag känner mig hedrad om du ändå vill följa min resa och ännu mer hedrad över att få följa din. Jag önskar dig all lycka!

Barnets mamma sa...

Välkommen hem.

Jag har precis i veckan suttit och surfat runt och letat efter billiga flygresor till NY. Jag längtar så OTROLIGT tillbaka dit! Var au pair där för si sådär en 20 (!!!) år sedan och varit tillbaka en gång sedan dess. Är SÅ avundsjuk på dig!!