måndag, mars 17, 2008

Noll hål!

Tandläkarbesök idag. Noll hål, Gud vad skönt. Tydligen skall man ha lite känsligare tänder när man är gravid, och jag har inbillat mig hål och rotfyllningar till max. Blev insvept i blyförkläde från topp till knä för att skydda magen från röntgenstrålning.

Men fasen vad dyrt det är med tandläkarbesök nuförtiden. 645 pix för röntgen och 5 minuters undersökning (jag går till Folktandvården). Jag överlever, men jag kan inte låta bli att tänka på de som har det knapert. Känns som det vore ganska lätt att välja bort tandhälsa om valet står mellan detta och att betala hyran... Hemskt om tandvård är en klassfråga.

4 kommentarer:

Fertilitetsturist sa...

Grattis! Nej, det är inte klokt vad dyrt det är att laga tänder! Den som har fina tänder är rik - i dubbel bemärkelse liksom...

Barnets mamma sa...

Haha! Jag googlade på "10-cellig dag 3" och först i listan kom ett gaaaammalt inlägg av dig =) från augusti förra året eller nåt.

Anonym sa...

Via www.frisktandvarden.se kan man anmäla sig till tandläkare via autogiro, jag betalar 45 kr/mån och för det får jag sen "fri" tandvård - betalar inget mer sen för undersökningar, lagningar, rotfyllning mm. Skönt att slippa överraskningskostnader om man helt plötsligt skulle få rotfylla t ex.

Ett tips bara! Allt gott!

Anonym sa...

Tandvård ÄR en klassfråga i dagens Sverige. Tyvärr. Varför kan inte tandvård ingå i vanlig sjukvård för? Vad är det som är så j-a märkvärdigt med tandvård som gör att det inte kan anses vara ett sjukdomstillstånd att vara i behov av tandlagning?