söndag, januari 20, 2008

Om spermiedonation i SvD idag

I dagens SvD finns två artiklar (du hittar dem här och här) som behandlar spermiedonation i Danmark och den ökande strömmen av svenska kvinnor som liksom jag väljer att få barn med hjälp av anonym donator i Danmark. Jättebra artiklar!

Men kommentarerna.... Det gör mig riktigt beklämd hur människor kan vara så missunsamma och fördömmande. Vem är du som blir så provocerad av att jag, efter många års övervägande, har bestämt mig för att bli mamma på egen hand.

Jag måste få svara på några av påståendena i kommentarerna.

Alla kvinnor som väljer insemination är manshatare:
Jag älskar män! Tror jag var kär första gången redan vid 2 års ålder i min då 3-årige granne. Sen dess har jag varit kär många gånger, men tyvärr har jag inte haft något förhållande där det varit aktuellt att skaffa barn.

Alla kvinnor som väljer insemination är feminister:
Visst tycker jag att det kan finnas orättvisor mellan män och kvinnor, men inte alltid nödvändigtvis till männens fördel. Jag har aldrig kunnat identifiera mig med den tysta flickan som inte fått sändningstid i klassrummet eller blivit omkörd i arbetslivet. Helt enkelt för att jag alltid tagit för mig.

Kvinnor som väljer insemination är neurotiska vrak som ingen man kan leva med:
Under mina två år i Femmis har jag träffat många femmistjejer och jag kan inte sluta förundras över vilken grupp av starka, stabila, humoristiska, ofta framgångsrika och definitivt med fötterna på jorden-tjejer det är.

Att skaffa barn med insemination är ogenomtänkt och själviskt:
En sak är säker, detta är inte ett beslut som man fattar lättvindigt. Det är självklart att man tänker igenom vilka konsekvenser det kan få för barnet. Och visst kan det vara så att barnet kommet ifrågasätta ditt val. Det är något som jag och alla andra femmismammor måste vara medvetna om. Men det måste inte bli problem.

Valet att skaffa barn på egen hand innebär ett fördömmande av kärnfamiljen:
Jag har alltid tänkt att jag skulle ha familj. Det har liksom varit en självklar del av livet. Jag har tillbringat många år med att söka efter den "rätte". Och visst har jag drömt om kärnfamiljen. Jag är själv uppväxt i en familj med en mamma och pappa som är lyckligt gifta, och har haft en fantastisk barndom. Men just nu när tiden är knapp har jag inte det valet! Mitt val står emellan 1. riskera att förbli barnlös (otänkbart) 2. skaffa barn med första bästa (otänkbart) eller 3. skaffa barn på egen hand och lita på att min grundtrygghet och det nätverk jag har runt mig är goda förutsättningar för att Knud liksom jag kommer bli ett lyckligt efterlängtat barn.

Barn som har anonym donator som pappa är dömda till ett liv i olycka och kommer bli trasiga vuxna:
Det finns inget som tyder på att barn till ensamstående har löper större risk att bli olyckliga vuxna än andra. Dessutom är jag helt övertygad om att det är bättre att inte ha någon biologisk pappa än en som skiter i dig.

Det är ingen rättighet att få barn:
Det här argumentet hör man alltid i sådana här sammanhang. Men varför skulle det vara ett argument för att just ensamstående inte skall få skaffa barn? Det är väl inte mer en rättighet när man är två? Det finns väl inget barn som bett om att få födas? Men de flesta barn verkar ju ändå, när det väl är ett faktum, vara ganska nöjda över att finnas till. Samma sak att det skulle vara höjden av egoism att skaffa barn på egen hand. Men är det inte alltid egoistiskt att skaffa barn? Visst skaffar du barn för din skull? Vem gör inte det? Sen blir det ju förhoppningsvis en win-win för alla inblandade.

Varför inte adoptera, det finns ju massor av barn som far illa i världen:
Jo, det är absolut ett alternativ. Men kötiden för singeladoptioner är jättelång, och i många fall finns inte tiden att vänta. Kan också vara en ekonomisk fråga. Det är dyrt att adoptera. (Det är det iofs att göra 6 inseminationer och 2 IVF också....)

Ett barn behöver manliga förebilder:
Japp, det tror jag också. Men inte nödvändigtvis i form av en biologisk pappa. Jag har många killkompisar, pappa, svågrar och släktingar. Dessutom hoppas jag att Knud och jag kan träffa en pappa senare! Bara för att jag är själv nu när jag skaffar barn betyder det ju inte att jag aldrig skulle kunna träffa en man.

Det var nog "allt" för nu (ganska mycket....)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, ja, ja!! :-) Du skriver så bra, sakligt och genomtänkt. Jag är otroligt glad över att det finns sådana som du. Det är modigt och otroligt roligt att du ska bli mamma. You go girl. Gratulerar!

aussiekicki sa...

Kunde inte sagt det bättre själv!! Läste också artikeln och skakar på huvudet över alla befängda kommentarer.
Varmt lycka till!
Kicki i Sydney!

Moooi sa...

Tack Anna och Kicki - vad glad jag blir! Sydney... där hade jag också gärna varit!

Barnets mamma sa...

Jag håller med om att du svara mkt bra på de kommentarer som framförts i SvD. Men jag kan inte låta bli att tillägga ett par saker:
Om att kvinnor som väljer insemination med donator är manshatare och fördömer kärnfamiljen: Jag läser många bloggar av singelkvinnor som försöker bli gravida genom insemination. Min uppfattning är att dessa individer är starka och självständiga kvinnor som liksom många män har valt att göra karriär snarare än att bilda familj vid 20 års ålder. Kan det vara så att dessa starka och självständiga kvinnor inte passar in i kärnfamiljsidén då detta oftast innefattar en kvinna som är hemma med barnen och en man som "drar in pengarna"? Kan det vara så att många män är lite rädda för dessa starka kvinnor? Nu hårddrar jag naturligtvis men ni förstår ändå.
Det är lite för lätt för män och kvinnor som gör andra prioriteringar i livet att döma när kvinnor de facto har ett begränsat antal fertila år.

Anonym sa...

Skitbra skrivet! Amen, säger jag och håller med om vartenda ord.
Knud får en jäkel till morsa! Knivskarp och vettig.

Anonym sa...

Jag är också säker att Knud får en bra farsa snart - med en så trevlig och gullig mamma!

F

Anonym sa...

Jag håller med dig så mycket. Jag är 32 år och börjar bli desperat. Jag KAN helt enkelt inte hitta en kille som är intresserad. Jag har inte varit ihop med någon sedan jag var 15 och är helt lost när jag går ut på krogen osv. Jag älskar också män! Men jag vill ha ett barn innan det är försent. Jag har drömt om barn hela livet. Kanske inte att få ett på det här sättet men det är bättre än inget sätt alls.