torsdag, oktober 11, 2007

Mer fantastiska fakta om fortplantningsapparaten

Nytt besök hos Snälla doktorn idag. Ser fortfarande perfekt ut. Vet inte om det alltid ser perfekt ut när man närmar sig slutet på sin cykel, oavsett om man möjligen skulle vara gravid eller inte. Det är sådana frågor som man kommer på i bilen på väg hem. Tror iofs inte Doktorn någonsin skulle avslöja om han trodde man var gravid, om han inte säkert kunde se något skrutt på vul:et.

Äggstockarna befinner sig fortfarande bredvid varandra vid bäckenbotten. De är tydligen 2,5 ggr större än normalt - och det är helt normalt! Så det var visst inte bara gulkropparna som tyngde ner dem och fick dem att sjunka.

En risk med detta är att en äggstock liksom skulle kunna vrida sig runt sin egen infästning. Det skulle göra ohyggligt ont sa Doktorn, men går att åtgärda genom att ställa sig på alla fyra. Då hänger alla organen ut sig och rätar till sig igen. Detta ger mig en ganska lustig bild i huvudet, på ett möte på jobbet t ex.

En annan komplikation av stora östrogenstinna äggstockar är att det samlas vätska i buken. Det är det som gör att jag mår illa! Jo, illamåendet har fortsatt och jag har i min enfald tänkt att kanske det skulle kunna ha något med en eventuell graviditet att göra. Men det här var en helt annan sak. Vätskan kan också leda till andnöd. Men då är det bara att stäcka upp armarna sa Doktorn, så blir det mer plats för att andas. Hej och hå!

Så var det det här med testdag. Snälla doktorn har sin egen tideräkning med testdag 19(!) dagar efter ET. Det skulle innebära torsdag nästa vecka. På kliniken i Danmark sa de att jag skulle testa nu på lördag - kisstest. Nu har jag fått remisser på blodprov från Snälla doktorn. Ett att ta "snart", dvs en dag nära lördag, eftersom danska kliniken sagt så. Och ett att ta på torsdag eftersom Doktorn tycker så. Blodprov är mycket känsligare än kisstest... fredag eller måndag... phuu... tror det blir måndag. Jag vågar inte.

2 kommentarer:

KaKi sa...

Jag har bytt adress

http://dromvav.blogspot.com/

Storkenflyger sa...

Gud vilka härliga knep och knåp han har för diverse krämpor. "Alla fyra och upp med armarna" :)

Nu börjar det bli sjukt spännande. Hoppas som en tok. Det måste vara din tur nu!