fredag, november 30, 2007

Noteringar

10+6
Tänkte skriva ner lite minnesanteckningar hur livet som gravid varit så här långt.

Trötthet: det allra mest påtagliga har varit tröttheten. En närmast sjuklig trötthet, olik något annat jag upplevt. Inte bara sömning utan helt slut! Och det började faktisk redan runt en vecka efter befruktningen. Det är lite bättre nu sen ett par veckor, läggdags har tidigare varit runt 9 i många veckor, och 8 har också gått bra. Fortfarande går jag inte och lägger mig efter 10 (förutom igår då jag var uppe till 1!, det måste berott på vinet... (funkade perfekt fö)).
Trend: piggare

Sömn: har sovit konstigt. I synnerhet på morgnarna, känns inte som jag sover ordentligt. Och under de första veckorna var det flera nätter jag vaknade och var vaken flera timmar mitt i natten (skulle kunna bero på läggdaxet kan man kanske tänka...).
Trend: ordentligare

Illamående: endast en kräksincident. Illamående har jag dock varit konstant och varat i stort sett hela dagen förutom på morgonen (konstigt va!). Bättre nu dock sen ett par veckor.
Trend: stabiliserande

Flås: har blivit helt utmattad bara av att gå 100 meter raksträcka. Hur någon kan vara gravid och träna är för mig obegripligt.
Trend: ökande (bättre flås alltså)

Förstoppning: ja, mer eller mindre konstant. Fick dock tips av gravidrutinerade kompisen om Lactulos. Verkar vara något slags flytande sockerlösning och den påstås hålla tarmen i schack.
Trend: mjuknande

Fet: ja, har varit uppsvullen hela tiden och det blir bara värre och värre. Och 39 mm Knud kan ju inte ta all plats.
Trend: utökande

Ilsken: mest glad, men vid ett tillfälle fick jag en riktig adrenalin-aggression på ett möte som jag nu verkligen skäms över. Fattar liksom inte vad som hände. Och föremålet för aggressionen är världens mest sympatiska. Skumt.
Trend: ej återkommande hoppas jag

Tillägg - hur kunde jag glömma!
Hungrig: jättehungrig, jättefort. Lunchhungern börjar runt 10 på morgonen.
Trend: mättare

Mätt: sjukligt mätt bara efter att ha ätit lite för mycket (ja, och julbord i tisdags skall vi bara inte tala om). Och det är lätt hänt när man är så in i helvete hungrig hela tiden.
Trend: växlande

Inga kommentarer: