onsdag, september 19, 2007

Gubbjävel

Stimuleringsdag 7:
Jag är så frustrerad att jag varit tvungen att ta ett bad*. Ja, hade jag haft cigaretter hemma tror jag fan jag hade rökt.

Jag har råkat ut för att en fjäder, som har sitt ursprung i genuin vilja att göra något bättre, förvandlats till den fetaste jävla höna jag träffat på.

Jag är relativt ny** på det företag jag jobbar på. Jag jobbar i en intern leveransorganisation (inom IT) och när man kom in från utsidan var det ganska lätt att se att det fanns saker som kunde göras annorlunda. Jag tyckte helt enkelt att det borde gå att leverera mycket mer för pengarna. Det tyckte andra människor inom min organisation också, så så långt är allt väl. Det skulle dock krävas en liten förändrad process i hur vi får våra krav från "verksamheten", alltså vår kund.

Problemet uppstod när vi presenterade detta för "verksamheten". Det blev liksom fel från början. Som om de (inte alla men några nyckelpersoner) trodde vi försökte luras på något sätt. Det var uppenbarligen inte populärt att som leverantör ta sig friheten att komma med förslag hur man kunde förbättra saker. Förslaget gick dock vidare för att bearbetats och vi har nu knådat och workshoppat i månader (och det är ingen stor förändring!!).

Jag trodde nu i min enfald att vi hade kommit fram till ett förslag som vi gemensamt kunde stå för. Men ack vad jag bedrog mig! Nu har den ledande mister kund bestämt att det skall vara på ett visst sätt och det är uppenbarligen inte förhandlingsbart. Att vi skulle ta upp alternativen i den referensgrupp som finns från kundsidan är tydligen inte heller aktuellt. När jag försökte resonera får jag höra att ”Du måste lära dig att vara ödmjuk och lyssna på kunden!” vilket inte betyder något annat än ”DU SKALL LÄRA DIG ATT GÖRA SOM JAG SÄGER OCH INTE KOMMA HÄR OCH TA INITIATIV!”.

Jag är så trött på hela den här fetkycklingen och förbannar att jag satte igång hela soppan.

Så nu säger jag till dig mister kund:

GUBBJÄVEL, DU KAN DRA ÅT HELVETE, FORTSÄTT DU ATT SLÖSA FÖRETAGETS MILJONER PÅ LUFT, DET SKITER JAG I!


Oj, det kändes skönt!....


*ett beroende som jag försöker undvika i inseminations eller IVF-tider (obs! jag har inga vetenskapliga belägg för att det skulle vara rätt)
** Ja, jag tror det kan vara en del i problemet. Att jag är tjej hjälper nog inte heller till i just detta fall.

Inga kommentarer: