fredag, september 14, 2007

Nu känns det på riktigt

Stimuleringsdag 2:
Igår tog jag alltså första sprutan med Gonal-F som skall stimulera mina äggstockar att producera ägg. Kändes ledsamt på något sätt och tårarna var nära. Nu är det på riktigt och jag är också riktigt riktigt rädd. Jag oroade mig massor förra gången, men jag var också förväntansfull och nyfiken. Och jag hade aldrig tänkt att det skulle utveckla sig som det gjorde (här kan du läsa om det). Det gör det ganska svårt att hålla modet uppe. Jag försöker intala mig att det inte kommer bli på samma sätt igen, att det bara var en tillfällighet. Men tänk om det inte var det!?


De tre läkare jag har haft kontakt med efter försök 1 har varit eniga om att man inte riktigt kan säga varför det gick som det gick. De sa också att det man kan göra i det här läget är att minska dosen Gonal-F för att få färre ägg, men förhoppningsvis med bättre kvalitet. Förra gången fick jag 225 enheter och nu skall jag ta 150. Väldigt stor skillnad tycker jag! Oroar mig nu så klart i stället att dosen är för låg och det inte blir några ägg över huvud taget. Om jag går på historiken så är det ju dock aldrig det jag oroar mig för som går fel utan något annat.

Snälla doktorn har semester nästa vecka men jag har haft tur och fått tid hos en annan. Hoppas hon är trevlig och att hon vet vad hon sysslar med. Tror inte hon är fertilitetsexpert utan bara "vanlig" gynekolog. Första besöket är på tisdag och då skall man kunna avgöra om man behöver justera doseringen eller inte.

3 kommentarer:

nylsa sa...

Spännande att du är igång igen, hoppas gynekolgen visar sig vara bra och att allt går vägen den här gången. Kram

Storkenflyger sa...

Det kommer inte gå som förra gången. Håll ut!

Förstår att du deppar när du tog sprutan. man känner sig väl aldrig så ensam som under förberedelserna (när man sprutar Otrivelle eller gonal-F eller vad det nu är) då blir det extra påtagligt att man bara har sig själv, sin längtan och oro.

Anonym sa...

Om det var någon ovanlig orsak till varför det gick som det gick förra gången, tror jag inte det kommer hända igen! Det skulle säkert snälla doktorn ha nämnt annars.

Femmis-systern