onsdag, september 26, 2007

Hur kom de på det?

Igår tog jag ägglossningssprutan inför morgondagens äggplock. I normala fall (eller ja, normalt och normalt, det är ju en definitionsfråga), i icke-IVF-fall, tar man en ägglossningsspruta för att den äggblåsa som ägget växer i skall spricka och släppa ut ägget.

När man gör IVF tar man ägglossningsmedicinen för att äggen liksom skall lossa från skalet av äggblåsan - inte för att äggblåsorna skall spricka (det vore väldigt dåligt, då skulle man aldrig kunna hitta äggen). Tydligen är det nedregleringssprejen som gör att de inte spricker. Men hur i hela friden kom de på det!? Det fattar jag inte. Det är mycket som är fantastiskt med IVF, men detta tillhör det konstigare tycker jag.

För övrigt tycker jag det är en sådan märklig konstruktion det här med ägglossning. Att ägget släpps ut i magrymden för att sedan bli inviftad i äggledarna. Vore det inte säkrare om allt satt ihop? Känns som det vore lätt att ägget blir ivägsprätt åt fel håll. Och i mitt fall så brukar det vara jättesvårt att hitta den ena äggstocken på ultraljud, den sitter inte riktigt där den skall, vet äggledaren det?

Imorgon blir det uppstigning 4:45 för resan. Tror inte jag kommer sova så gott. Håll tumms för mig plis. Och ännu mer på fredag och mest på lördag.

4 kommentarer:

Fertilitetsturist sa...

Torsdagstummarna är nu snart färdighållna och fredagstummarna tar vid! :-)

Storkenflyger sa...

Kommer att tänka på dig och hoppas med dig!

Snälla låt det lyclas denna gång!

nylsa sa...

Här hålls också tummar för dig, hoppas hoppas.

Det där med ÄL-spruta vid IVF har jag heller aldrig fattat, att den vid insemination ska få ägget att släppa och vid IVF ha nästan motsatt verkan. Mycket märkligt.

Stort lycka till nu. Kram

Barnets mamma sa...

Hahaha. Du skriver roligt om äggledare/äggstock :)