torsdag, september 06, 2007

Inte nedreglerad + cysta

Åter från besök hos dr Sven. Jag är inte nedreglerad ännu. Dessutom hade det bildats en cysta på ena äggstocken. Satan. Nåväl, detta skall tydligen gå att åtgärda med ökad dosering av nedregleringssprej. Från och med nu blir det dubbel dos, alltså 2x3 puffar om dagen.

För att tidplanen skall hålla måste jag ha fått min blödning (som är det definitiva tecknet på att man är nedreglerad) senast tisdag eller onsdag nästa vecka. Annars kan jag inte börja med sprutor på torsdag utan måste vänta en vecka till - och det står jag inte ut med!! Behöver dessutom en extrakontroll hos Sven innan, och jag är bortrest på kurs ons-fre nästa vecka. Hur fan skall det gå ihop?

Det är detta som är så ofantligt jobbigt. Man kan inte planera någoting i denna process. När skall jag vara ledig från jobbet? Vad skall jag säga? Skall jag låtsas vara sjuk eller ta ledigt med kort varsel? Vad hitta på för lögn om folk frågar? Blä, fy och äckelpäck!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag är en 42-årig tjej som köar för adoption sedan ca två år. efter moget övervägande och främst pga de fruktansvärda a-köerna har jag nu kommit fram till att jag (om hormonvärdena är Ok )vill pröva IVF, trots att det är väldigt sent... Jag har en väninna som håller på med detta i Riga så jag kan få ganska mkt info från henne men min fråga gäller öppen donator. Vet du (eller ngn annan)var det går att få öppen donator vid IVF? Går det i Danmark eller Finland? I Riga tror jag inte det går?

Storkenflyger sa...

MENEH! Åh va knäppt. Satan. Kan bara säga att jag så väl känner igen planeringsångesten från min tid som fertilitetsturist (jäkla bra ord som jag snott från bloggaren med samma namn). Inget kan man göra heller. Bara låta kroppen "nycka sig" bäst den vill och hoppas på att dr gyn kommer med bra besked.

Lisa - Jag föreslår att du går med i www.Femmis.se för där finns ALL kunskap man kan få på detta område. Jag vill minnas att Danmark inte har öppna donatorer att tillgå vid IVF men att Riga har det. Finland har också öppna om jag minns rätt. Ta dock mina svar med en nypa salt. Det var ett tag sedan jag själv kollade upp just detta efter tre misslyckade insem på Storkkliniken i DK.

Anonym sa...

Tack "Storken". Jag har under dagen lyckats få fram att fr o m 1/9 är alla donatorer öppna i Finland. Tror inte det finns öppna i Riga men enl en DN-artikel (i serien där du var med)kan man ta med sig sperma från öppen donator i Danmark till Riga.
Tror därför det blir Finland för min del, om fertilitetsdoktorn ger klartecken, det såg mkt bra ut för drygt ett år sen när jag också övervägde detta (efter Kinas stängning för singeladoption) men mkt kan ju ha hänt under den här tiden..
Går med i FEMMIS om att jag får positivt resultat från fertilitetsundersökningen.

Moooi sa...

Hej Lisa,

Det stämmer som du har uppfattat det att det går att ta med sig öppen donator till Riga, och att i Finland kommer det bara vara tillåtet med öppen donator efter lagändring nyligen. I Danmark kan man inte använda öppen donator på kliniker som har läkare, dvs IVF-kliniker. Däremot är det möjligt på kliniker som bara har barnmorskor (för insemination)pga kryphål i lagen.

Lycka till!

Anonym sa...

Tack Moooi och lycka till själv!