söndag, september 09, 2007

Ett litet hugg i hjärtat...

Varför har jag denna fäbless för graviditets- och förlossningsprogram på tv? Tror inte det kan vara bra för mig. I går kväll visades ett halvtimmesprogram på kunskapskanalen om ett barns utveckling i magen och man fick följa ett franskt par och deras graviditet.

Valet jag gjort att skaffa barn på egen hand är väl genomtänkt och jag är helt tillfreds med mitt beslut. Ibland kan jag nästan övertyga mig själv om att det kanske till och med är bättre att vara ensam än att vara två (jo, det är nog så att man kan hjärntvätta sig själv...).

Men så får man se ett sånt där par som jag såg igår på tv. Och PAPPAN... Bilden av honom när han efter ultraljudet är helt försjunken i bilderna av sin dotter i magen. Hur han strålar av lycka och stolthet över det nya livet. När han spelar munspel för magen och kysser den. Lyckan av att dela upplevelsen av detta mirakel.

Då hugger det till i hjärtat...

4 kommentarer:

Storkenflyger sa...

Nu högg det till i mitt hjätra också :(

Anonym sa...

Jag tror nog att det kan vara "nyttigt" att se såna program, det är nog ett sätt att bearbeta den sorg som finns inom dig. Fortsätt att se, gråta, känna saknad mm, en dag är du klar med det och då påverkas du inte längre. Om du låter bli att känna, bli ledsen mm tror jag att du bara stelnar inombords och blir en riddar Cato. Det är en sorgeprocess (för de flesta av oss) att bli ensam-mamma, men jag lovar den dag du har ditt barn hos dig så är du starkare och ditt beslut än mer förankrat(låter "floskligt", men jag tror faktiskt det!!)
Lycka till!

/Femmis-mamma
ps ett gråt-tips, om du behöver rensa ut lite så titta på "Lilla huset på prärien" den serien är alltid fylld av tragiska händelser som får hjärtat och tårkanalerna att svämma över :)

Moooi sa...

Storkenflyger: du skall se att det snart blir munspel och kyssar för din del.

Femmis-mamma: tack, kanske har du rätt att det är ett sätt att bearbeta sorgen. Jag får pröva lilla huset-tipsen :)

Storkenflyger sa...

Vet inte om C kan spela munspel men det kanske går bra med elbas?

Ett tips (när man vill varva gråten mot ett elakt flin) är att läsa i tråden "relationer" på FL. Där ser man hur många lata och självupptagna män det finns som aldrig tar hand om sina barn.

Vad jag försöker säga är väl att man som singelmamma ska minnas att LÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT ifrån alla pappor är bra och kärleksfulla sådana. Cyniker som jag är tippar jag på att ca 10 procent är munspelande, mjuka och fina. Resten kan man klara sig utan.